„Miasto i jego muzeum”. Bezpłatne wykłady online
- 04.03.2021 08:13
Moi Drodzy!
Dziś zaczyna się cykl szalenie obiecujących wykładów z historii sztuki, które pomogą Wam rozszerzyć, ugruntować wiedzę i przygotować się do matury z języka polskiego. Malarskie, plastyczne dzieła sztuki są przecież tekstami kultury, których znajomości pożądacie...
To seria wykładów dra Olafa Kwapisa z Centrum Interpretacji Zabytku Muzeum Warszawy, poświęconych najcenniejszym kolekcjom sztuki prezentowanym w miastach obecnych na liście światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.
Będą dostępne bez ograniczeń na żywo na profilu na Facebooku:
https://www.facebook.com/Centrum.Interpretacji.Zabytku/
Program (każdego dnia w g. 18.30-20.00):
4 marca
Rzym. Muzea Kapitolińskie
Przyjrzymy się pierwszej publicznej kolekcji na świecie – otwartym dla widzów w 1471 roku przez papieża Sykstusa IV zbiorom sztuki na Kapitolu.
5 marca
Wiedeń. Cesarska kolekcja
Wiedeńskie kolekcje sztuki, zgromadzone w wielu znanych muzeach i galeriach, należą do najcenniejszych na świecie. Zajrzymy do nich by przypomnieć dzieła między innymi Starych Mistrzów kolekcjonowane przedstawicieli rodu Habsburgów.
6 marca
Madryt. Królewskie zbiory
Trzy wielkie kolekcje o unikatowej wartości wyznaczają w centrum Madrytu granice „Złotego Trójkąta Sztuki”. W zbiorach Muzeów Prado, Thyssen-Bornemisza i Reina Sofia znajdziemy przykłady najważniejszych z punktu widzenia historii sztuki dzieł malarskich.
7 marca
Wenecja. Nie tylko Galleria dell’Accademia
Wenecja zrodziła, wychowała i do dziś ceni swych wielkich artystów – Bellinich, Vivarinich, Bassanów, Tycjana, Giorgiona, Tintoretta, Veronese, Tiepola, Carpaccia… Ich dzieła pozostały we wnętrzach kościołów i pałaców rozsianych w różnych miejscach laguny.
Więcej na stronie: http://ciz.muzeumwarszawy.pl/wydarzenia/
Serdecznie zachęcam do słuchania i obcowania z bezcennymi dziełami!
Romuald Kuźmitowicz- więcej
Czytelnia POLIN online | Leociak, Waślicka, Żmijewski, g. 19.30
- 03.03.2021 16:47
Szanowni Licealiści!
Przygotowujemy się do udziału w akcji "Żonkile" Muzeum POLIN, która upamiętnić ma powstanie w getcie warszawskim w 1943 roku (przeczytacie o niej na stronie: https://www.polin.pl/pl/akcja-zonkile-2021-szkoly-biblioteki-instytucje).
W ramach przygotowań zapraszam Was na dzisiejsze spotkanie w Czytelni POLIN - rozmowę na temat albumu zatytułowanego "Warszawski trójkąt Zagłady”. Z Zofią Waślicką, Arturem Żmijewskim i Jackiem Leociakiem rozmawiać będzie Joanna Fikus, kierowniczka Działu Wystaw Muzeum POLIN.
"Zdjęcia i teksty zawarte w tym albumie są próbą zapisu spotkania z trzema kluczowymi dla historii getta warszawskiego miejscami. Są to: Zespół Szkół Licealnych i Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika — Stawki 10 (część Umszlagplatzu), Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego — Stawki 5/7 (siedziba Komendy oddziału SS, nadzorującego deportację z sąsiedniego Umschlagplatzu), Kamienica przy Żelaznej 103, dawne Befehlstelle, czyli centrum dowodzenia, siedziba specjalnej formacji Einsatz Reinhardt przybyłej z Lublina do kierowania Wielką Akcją Likwidacyjną warszawskiego getta. Trzy wymienione budynki stanowią warszawski trójkąt Zagłady. To w tym trójkącie rozegrała się Wielka Akcja Likwidacyjna, podczas której 300 tysięcy Żydów — przez Umschalgplatz — odjechało z getta prosto do komór gazowych Treblinki.
Istnieją one w przestrzeni dzisiejszej Warszawy, co jest fenomenem jedynym w swoim rodzaju. Normą jest bowiem nieistnienie, brak, pustka w „miejscu-po-getcie”. Mamy więc do czynienia z realnością, z autentyczną substancją materialną, która mimo wszystkich remontów, przeróbek, adaptacji, jakie miały miejsce po wojnie — dotrwała do dzisiaj jako materialny świadek tamtej historii. Naszą intencją jest przywrócenie głosu murom i wnętrzom tych budynków.
Album zawiera esej fotograficzny Artura Żmijewskiego, zdjęcia budynków oraz ich wnętrz wykonane „tu i teraz” (w 2020 roku). Fotografie oplecione są tekstami Jacka Leociaka i Zofii Waślickiej-Żmijewskiej. I zdjęcia, i teksty są utrwaleniem spojrzenia na to, co było scenerią Zagłady, a dziś jest elementem żywej tkanki współczesnej Warszawy, dzisiejszego Muranowa. I zdjęcia, i teksty stanowią autorską interpretację tych miejsc, są subiektywnym, indywidualnym, intymnym zapisem doświadczenia. I zdjęcia, i tekst nie mają charakteru sciśle dokumentacyjnego. Należy je raczej potraktować jako rodzaj indywidualnej wypowiedzi artystycznej, wywołanej czy wręcz sprowokowanej doświadczeniem spotkania. Zdjęcia i tekst nakładają się na siebie, dialogują, ale też zachowują swoją autonomię."
Książka ukazała się nakładem wydawnictwa Krytyki Politycznej, 2021.
Transmisja: https://www.facebook.com/polinmuseum
Gorąco zapraszam!
Romuald Kuźmitowicz- więcej
Kilka uwag o pisaniu rozprawki!
- 02.03.2021 14:50
- Mili Uczniowie!
Wskazówki te opracowałem dla klasy, którą uczę, ale podzielę się nimi również z Wami. Przydadzą się nie tylko maturzystom, przecież wszyscy jesteście w procesie przygotowań do egzaminu dojrzałości.
[Wstęp] Pamiętaj o zręcznym sformułowaniu tezy (hipotezy) i jej objaśnieniu, skomentowaniu.
[Rozwinięcie] Pamiętaj o trzech elementach: argumenty musisz wyzyskać z dołączonego fragmentu, jego całości oraz z innego tekstu kultury. Budujemy argumentację – precyzyjnie. Analiza i interpretacja tekstów (podanego razem z tematem i dobranych przez Ciebie) – są materiałem do konstruowania argumentów; teksty – instrumentem; nie streszczamy – argumentujemy, uzasadniamy. Teksty staraj się w jak najwyższym stopniu wykorzystać: nie zadowalaj się powierzchowną analizą i interpretacją, sięgaj do głębi znaczeń, sensów. Masz absolutne prawo do wyrażania subiektywnych opinii i ocen, ale musisz je klarownie uzasadnić, logicznie przeprowadzić dowodzenie. Ujawnij swoją erudycję: dobierz ciekawe, najbardziej adekwatne przykłady tekstów, przywołując wszelkie przydatne konteksty (kulturowe, filozoficzne, estetyczne, historyczne, językowe, biograficzne...). Mimo nieuchronnej schematyczności formuły rozprawki – przy zachowaniu reguły stosowności – unikaj sztuczności języka, staraj się nadać swojej wypowiedzi naturalny dla Ciebie ton i tok.
[Podsumowanie] Wnioski – precyzyjne, jednoznaczne; wynikające z każdego użytego argumentu (rada: konstruując argument w rozwinięciu, na boku zapisz sobie szkic wniosku, który z niego wypływa – zyskasz niemal gotowy materiał do podsumowań).
Powodzenia na próbnych maturach, powodzenia w procesie przygotowań!
Romuald Kuźmitowicz - więcej
„Z Chopinem w salonie Marceliny Czartoryskiej” // „With Chopin in the salon of Marcelina Czartoryska” - premiera filmu online – g. 20.00
- 01.03.2021 10:37
Kochani!
Świętujemy urodziny Fryderyka Chopina, dlatego tym razem proponuję Wam seans z niebanalnym filmem, który eksponuje taneczną stronę muzyki największego polskiego kompozytora.
Tańce stanowiły jedno z najważniejszych źródeł twórczości Fryderyka Chopina. Niemal połowa z ponad 200 jego kompozycji odnosi się do tańców już w tytule, a w wielu pozostałych, nawet jeśli nazwa tego nie wskazuje, pojawiają się wyraziste rytmy taneczne. Kompozytor był świetnym tancerzem i jako bywalec salonów i balów w Warszawie, Wiedniu i Paryżu potrafił perfekcyjnie, a zarazem twórczo oddać charakter tańców znajdujących się w repertuarze salonów europejskich z I poł. XIX wieku.
Film „Z Chopinem w salonie Marceliny Czartoryskiej”, wyprodukowany przez Cracovia Danza Film Studio, prezentuje właśnie tę salonową odsłonę tanecznej twórczości Chopina. Scenerię obrazu stanowią wnętrza renesansowej Willi Decjusza, w której w latach 1869-1894 mieszkała księżna Marcelina Czartoryska, słynna uczennica kompozytora. W podkrakowskiej posiadłości artystka stworzyła artystyczny salon na wzór tych paryskich, w których bywał i tworzył Fryderyk Chopin, wypełniając go pamiątkami i muzyką swego mistrza.
W filmie jak we śnie ożywają wspomnienia Marceliny Czartoryskiej z czasów młodości, z paryskich salonów. Przy fortepianie zasiada Chopin, a eleganckie damy i kawalerowie tańczą do jego muzyki: walca, ecossaizów, bourèe, landlera, kontredansa.
Przedstawiony w filmie repertuar taneczny, ułożony do utworów Fryderyka Chopina jest pierwszą i jedyną próbą choreograficznej ilustracji tańców salonowych z czasów kompozytora. Opracowany przez Romanę Agnel, choreografa i zarazem reżysera filmu oparty jest na rekonstrukcjach form tanecznych zapisanych w traktacie francuskiego mistrza tańca Henri Cellariusa „La danse de salon” z 1848 roku.
Scenariusz: Romana Agnel, Dariusz Brojek
Reżyseria: Romana Agnel
Zdjęcia: Sebastian Dudek, Maciej Berg, Maciej Ejnik
Występują:
Romana Agnel
Piotr Kowal
Balet Cracovia Danza w składzie: Marta Baranowska, Nikoleta Giankaki, Małgorzata Nabrzeska, Anna Szczotka, Anna Szklener, Dariusz Brojek, Michał Kępka, Sebastian Kubacki, Łukasz Szkiłądź
Beata Malczewska - narrator
Produkcja: Balet Cracovia Danza, Cracovia Danza Film Studio
Partnerzy: Instytut Kultury Willa Decjusza, Instytut Polski w Sztokholmie
Link do transmisji: https://www.youtube.com/channel/UCLcxpsyDz8-pUxk94kuEFLQSerdecznie zachęcam do oglądania, wiele energii Wam życzę na cały tydzień!
Romuald Kuźmitowicz- więcej
POLIN Music Festival: #online
- 26.02.2021 09:28
Drodzy Licealiści!
W ten weekend chciałbym zainteresować Was bardzo ciekawym wydarzeniem muzycznym.
To wyjątkowa odsłona POLIN Music Festivalu. Dzięki koncertom online udamy się w muzyczną podróż ze Szwajcarii, przez Belgię, Polskę, Ukrainę aż do Stanów Zjednoczonych – przy dźwiękach Blocha, Gershwina, Glassa, Freidlina, Piazzolli i Wajnberga.
W programie festiwalu przygotowano 6 koncertów. Wysłuchamy „Suity hebrajskiej” w wykonaniu Michael Guttman i Jing Zhao, uczcimy 25. rocznicę śmierci Mieczysława Wajnberga, prezentując jego pieśni pisane do słów w języku jidysz, zaprosimy Was na dwa recitale fortepianowe - Alexeya Botvinova i Erica Himy’ego, a finał festiwalu tradycyjnie przeżyjemy przy dźwiękach tanga, upamiętniając 100. rocznicę urodzin Astora Piazzolli. Przed ekrany organizatorzy zapraszają również najmłodszych melomanów i osoby ze szczególnymi potrzebami sensorycznymi.
Podczas POLIN Music Festivalu swoją premierę będą też miały podcasty poświęcone muzycznym bohaterom nowej galerii POLIN – „Dziedzictwo”. Dzięki nim poznamy bliżej fenomen twórczości Bronisława Hubermana, Artura Rubinsteina i Henryka Warsa.
Program festiwalu:
26 lutego (piątek)
20:00 Michael Guttman & Jing Zhao: Ernst Bloch „Suita Hebrajska”
21:00 Ewa Leszczyńska, Maria Sławek, Marcin Zdunik, Mischa Kozłowski: Mieczysław Wajnberg „Jidisze lider”
27 lutego (sobota)
20:00 Alexei Botvinov plays Philipp Glass and Jan Freidlin
21:00 Eric Himy plays George Gershwin
28 lutego (niedziela)
11:00 Smyki i smyczki: koncert przyjazny sensorycznie
20:00 SONICO: 100-lecie urodzin Astora Piazzolli
Premiery koncertów na: https://www.youtube.com/user/mhzp2013
Współorganizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce.
Mecenasem Sceny Muzycznej Muzeum POLIN jest Jankilevitsch Foundation.Serdecznie zapraszam na weekend z pełną treści, emocji, barw, odcieni... muzyką!
Romuald Kuźmitowicz- więcej