• Biblioteka

          • “Marais: podróż przez cztery wieki po legendarnej dzielnicy Paryża”, g. 18.00
          • “Marais: podróż przez cztery wieki po legendarnej dzielnicy Paryża”, g. 18.00

          • 25.03.2021 11:35
          • Kochani!

            Miejmy nadzieję, już niebawem powrócimy do kształcących podróży, tymczasem dajmy się poprowdzić na wirtualny spacer po jednej z najciekawszych dzielnic Paryża...

            Marais: podróż przez cztery wieki po legendarnej dzielnicy Paryża” to wykład online Joanny Boczkowskiej-Crettenand – w ramach XXXI Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii poświęconych paryskim ulicom.

            Wykład będzie podróżą w czasie po Marais, jednej z niewielu dzielnic Paryża, której dziedzictwo architektoniczne zachowało się pomimo przebudowy centrum przez barona Haussmanna. Po II wojnie ocalił je ówczesny minister kultury André Malraux, ogłaszając strefą chronioną.

            Marais to dawne mokradła, które zagospodarowywali kolejni królowie: Karol V zbudował tu pierwszą królewską siedzibę, a za czasów Henryka IV na dzisiejszym placu Wogezów powstało 36 kamienic, w których zamieszkała arystokracja i elita finansowa. Marais było też świadkiem rewolucji, z tutejszego więzienia wywieziono na gilotynę Marię Antoninę i Ludwika XVI. To tu Victor Hugo częściowo osadził akcję „Nędzników”. W XIX wieku w Marais osiedlili sią rzemieślnicy i złotnicy, a z Europy Wschodniej przyjechali uciekający przed pogromami Żydzi, z których wielu zostało wywiezionych przez niemieckich okupantów do obozów śmierci. W latach 60-tych w Marais osiedliła się wspólnota gejów. W wyremontowanych kamienicach i warsztatach powstały galerie sztuki. Marais jest dziś dzielnicą mody „à la mode”, hołubioną przez artystyczny światek. Joanna Boczkowska-Crettenand pokaże Marais, jakie odkrywa podczas codziennej włóczęgi jego uliczkami.

            Joanna Boczkowska-Crettenand – absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie oraz studiów filologicznych na Uniwersytecie w Genewie. Była korespondentka „Rzeczpospolitej” w Szwajcarii. Autorka esejów i recenzji dla prasy literackiej. Od 12 lat mieszka w Paryżu w dzielnicy Marais, wcześniej przez ponad 20 lat w Szwajcarii. Prowadzi na Facebooku stronę „Dziennik Paryski” i pracuje nad książką o Marais.

            Program zobaczymy za pośrednictwem platformy ZOOM, będzie transmitowany na żywo na na stronie Domu Bretanii na Facebooku: https://www.facebook.com/dom.bretanii/

            Informacja dotyczące dostępu za pośrednictwem aplikacji ZOOM:

            Link dostępu: https://zoom.us/postattendee?id=1

            Meeting ID: 974 0494 3453
            Passcode : 121035

            Zachęcam – to może być doskonały przyczynek do projektowania wakacyjnych podróży!
            Romuald Kuźmitowicz

          • więcej
          • Przedpremierowa rozmowa o książce “Łyski liczą do trzech” - rozmowa z recenzentami, g. 18.00
          • Przedpremierowa rozmowa o książce “Łyski liczą do trzech” - rozmowa z recenzentami, g. 18.00

          • 24.03.2021 08:49
          • Moi Mili!

            Przedpremierowo, w drugim odcinku cyklu “Lada moment KSIĄŻKA” Fundacji Tu Kultura, wysłuchamy dziś rozmowy o "Łyski liczą do trzech" Olgi Hund – książce, która ukaże się nakładem Wydawnictwa Czarne 31.03.2021r.


            O utworze wieloaspektowym, wielowymiarowym, niemal symbolicznym rozmawiać będą:
            Katarzyna Aksamit, Małgorzata Babula, Paweł Cybulski.

            Transmisja: https://www.facebook.com/fundacjatukultura

            Olga Hund za swoją debiutancką powieść "Psy ras drobnych" otrzymała Nagrodę Literacką im. Witolda Gombrowicza i Nagrodę im. Josepha Conrada oraz nominację do Nagrody Literackiej Gdynia. Liczyć można na to, że i za "Łyski..." posypią się nagrody!

            O KSIĄŻCE (ze strony wydawnictwa):

            “W czeskim Zlinie trwa festyn integracyjny organizowany przez Stowarzyszenie Przyjaźni Czesko-Caaakańskiej. Caaakowie to mniejszość narodowa nielubiana przez władze i Czechów. Krążą o nich niestworzone legendy – że jedzą koty, z dzikich zwierząt wytapiają smalec, a nawet potrafią czarować. Na dodatek mają trzecie oko. Zdawałoby się, pozbawione specjalnych właściwości, ale niektórzy twierdzą, że caaakańskie kobiety potrafią dzięki niemu błyskawicznie opętać mężczyzn, dlatego zaleca się Czechom nosić ochronne przyłbice.

            Podczas festynu dochodzi do tragedii. Policjant przypadkowo strzela do caaakańskiego chłopca. W mieście wybuchają zamieszki. Trójka bohaterów – pankówy Janka i Marie, wplątany przypadkowo w wydarzenia Amerykanin George – oraz Pies, od Którego Wszystko Się Zaczęło wyruszają na poszukiwanie winnego policjanta.


            Olga Hund w swojej śmiałej prozie zabiera czytelnika w podróż po czeskich miastach, które wydają się podejrzanie znajome, i opowiada o ulicznym buncie tych, którzy nie mieli wcześniej głosu. To historia o narodzinach pewnej rewolucji, przyprawiona Gombrowiczowską groteską i humorem.”

            Serdecznie polecam!
            Romuald Kuźmitowicz

          • więcej
          • “...Włoskie parodie i pastisze dekady lat 60.” - wykład online, g.18.00
          • “...Włoskie parodie i pastisze dekady lat 60.” - wykład online, g.18.00

          • 23.03.2021 09:22
          • Drodzy Uczniowie!

            Lubicie stare filmy? Nie wątpię, że tak jest. Z całą pewnością z czasem coraz bardziej będziecie się zagłębiać w kosmos kina XX wieku, z którego osiągnięć świat filmu i widzowie korzystają do dziś, a także nim się fascynują. Dziś mamy okazję przyjrzeć się jednej z planet europejskiego kina – z galaktyki włoskiej kinematografii...

            GAK Plama zaprasza na wykład online "Od „Jamesa Tonta” do „Rocco i jego sióstr” – włoskie parodie i pastisze dekady lat 60".
            Włoska kinematografia znana jest ze swojego zamiłowania do komedii, a w latach 60. – na fali boomu ekonomicznego produkowała ich naprawdę bardzo dużo. Wielu mistrzów włoskiego kina specjalizowało się w tzw. commedia all’ italiana – autorskiej tragikomedii, która stawała się równocześnie wnikliwą opowieścią o włoskim charakterze narodowym (Pietro Germi, Dino Risi, Mario Monicelli). Warto jednak zauważyć, że gatunek komediowy miał wówczas w Italii jeszcze inne oblicze. Między humorem, odwagą i szaleństwem włoscy twórcy parodiowali nawet własne klasyki – „Słodkie życie” Felliniego czy „Rocco i jego bracia” Viscontiego. Ale przede wszystkim upodobali sobie Włosi w tej magicznej dekadzie przygody Jamesa Bonda i różnych innych (pokrewnych) tajnych agentów. „Goldfinger” zamienia się tutaj w „Goldsingera”, a ulubieniec angielskiej Królowej zamiast Astonem Martinem DB5, wozi się po mieście… Fiatem 500. Wystąpienie Diany Dąbrowskiej przybliży mniej znany świat włoskiego kina, w którym wiedzie prym niejaki „James Tont” (alias „James Głupek”) a słynnego Rocco doprowadzają do szału nie bracia – a siostry.

            Diana Dąbrowska – Filmoznawczyni, doktorantka studiów kulturoznawczych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w kulturze filmowej i muzycznej Italii lat 60 i we włoskim kinie współczesnym.

            Wykład online realizowany na facebooku GAK Plama: https://www.facebook.com/PlamaGAK/

            Serdecznie zapraszam!
            Romuald Kuźmitowicz

          • więcej
          • “Król w środku nocy”, Robert Urbański - czytanie online, g. 19.00
          • “Król w środku nocy”, Robert Urbański - czytanie online, g. 19.00

          • 22.03.2021 09:41
          • Kochani!

            Z nową energią zaczynamy pierwszy tydzień wiosny, optymistycznie. Jak zwykle w ostatnie poniedziałki, proponuję Wam premierę czytania dramatu – jako okazję do promocji nowej twórczości. "Król w środku nocy” to trzecia sztuka z konkursu „Pod pretekstem” organizowanego przez Stowarzyszenie Autorów ZaiKS prezentowana przez Teatr Dramatyczny w Warszawie.



            Porwanie Stanisława Augusta przeprowadzono 3 listopada 1771 r., późnym wieczorem. Na ulicy Miodowej spiskowcy (podzieleni na trzy odziały dowodzone przez Strawińskiego, Walentego Łukawskiego i Jana Kuźmę) otoczyli powóz króla. Stanisław August, nie podejrzewając zamachu, poruszał się po Warszawie jedynie z kilkunastoosobową ochroną, która nie stawiła większego oporu. „Król w środku nocy” Roberta Urbańskiego to pełna zwrotów akcji komedia, ubrana w historyczny kostium czasów Konfederacji Barskiej - odwieczną walkę Polaków o własną godność, wolność i niepodległość w czasach międzynarodowych zależności i ulegania silniejszym. Poniatowski w świecie pełnym chaosu, spisków i knowań poszukuje odpowiedzi na pytanie: dlaczego jako król budzi pogardę a nie zaufanie, dlaczego musi poświęcać siebie, zamiast innych. Dlaczego nazywają go tyranem i intruzem, choć ze wszystkich sił stara się zbudować „nową Polskę”.

            Autor: Robert Urbański
            Reżyserka: Magda Małecka-Wippich
            Obsada: Anna Seniuk, Krzysztof Szczepaniak, Modest Ruciński, Marcin Stępniak, Maciej Wyczański, Piotr Bulcewicz, Agata Góral, Anna Kłos, Waldemar Barwiński, Łukasz Lewandowski, Janusz R. Nowicki, Łukasz Wójcik, Anna Szymańczyk, Sebastian Skoczeń

            Transmisja na kanale na YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCLCrrA7Ii3rcFAjdXR2mfsA

            Nagranie będzie dostępne przez tydzień (do poniedziałku 29. 03).

            Po czytaniu odbędzie się dyskusja, w której udział weźmie reżyserka, autor sztuki oraz goście specjalni: Maciej Wojtyszko – dramatopisarz, członek konkursowego jury ZAiKS oraz dr hab. Piotr Ugniewski z Zakładu Historii Nowożytnej Uniwersytetu Warszawskiego. Rozmowę poprowadzi Wojciech Majcherek.

            Powitajmy nowy tydzień w lżejszej atmosferze, pozdrawiam serdecznie!
            Romuald Kuźmitowicz

          • więcej
          • Francuskie smaczki filmowe – Festiwal Beethovenowski – Leśmian i Hindusi: cudowności na weekend dla Was!
          • Francuskie smaczki filmowe – Festiwal Beethovenowski – Leśmian i Hindusi: cudowności na weekend dla Was!

          • 19.03.2021 12:33
          • Mili Licealiści!

            Przed nami kolejny bardzo atrakcyjny weekend – w kulturze cały czas coś ciekawego się dzieje, dlatego i tym razem nie omieszkam zachęcać Was do dotykania zapoznanych, oswojonych i nowych tematów, form, tworzyw – z nadzieją, że przyniosą Wam pożądane i pozytywne wrażenia, emocje, refleksje...


            Piątek, 19 III

            Festiwal Filmów Frankofońskich (od dziś do 26 III)


             

            Co roku, w marcu obchodzimy Święto Frankofonii, czyli wspólnoty ludzi posługujących się językiem francuskim. Z tej okazji Ambasady Belgii, Irlandii, Kanady, Luksemburga i Szwajcarii, Instytut Francuski w Polsce, Instytut Kultury Rumuńskiej i Biuro Walonii-Brukseli zapraszają na Festiwal Filmów Frankofońskich w Ninatece.

            Po raz pierwszy w Polsce, dzięki współpracy z Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym obędzie się on online w terminie 19-26 marca na portalu ninateka.pl

            Dostęp: https://ninateka.pl/

            Na program festiwalu składa się osiem filmów, które z dużą dawką wrażliwości, ale również humoru poruszają ważne tematy społeczne: nagrodzony na festiwalu w Cannes „Młody Ahmed” braci Dardenne, piękna, doceniona na festiwalu w Annecy animacja „Jaskółki z Kabulu” czy „Uderz w bęben” opowiadający o transformacji małego szwajcarskiego miasteczka wywołanej przez… miejscową orkiestrę dętą. Skomplikowane relacje międzyludzkie sportretowali twórcy filmów „Miłość mojego brata” , „Adoracja” i „Horyzont”. Historię ikony francuskiej sceny estradowej, piosenkarki Dalidy, poznamy dzięki filmowi „Dalida. Skazana na miłość”. Irlandzki film dokumentalny natomiast opowiada o niezwykłej wizycie w Irlandii generała Charles’a de Gaulle, który na krótko przed śmiercią spędził tam 6 tygodni.

            Filmy w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.

            Festiwal powstał przy wsparciu GADIF (Grupy Ambasad, Delegacji i Instytucji Frankofońskich), Filmoteki Narodowej -Instytutu Audiowizualnego i TV5 Monde.
             

            Sobota, 20 III, g. 19.30

            25. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena (do 2 IV)


             

            Beethoven i Penderecki. Sfera sacrum” - to hasło przewodnie 25. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który rozpocznie się 20 marca i potrwa do 2 kwietnia. Wszystkie koncerty będą dostępne online, bezpłatnie.

            Dziewięć koncertów jubileuszowego festiwalu odbędzie się w Warszawie, trzy kolejne zaplanowane są w salach koncertowych orkiestr symfonicznych z Poznania, Katowic i Wrocławia. Z uwagi na obostrzenia związane z pandemią Covid-19 publiczność będzie mogła uczestniczyć w nich wyłącznie wirtualnie – za pośrednictwem internetowego streamingu.

            PROGRAM:

            Sobota, 20 marca | godz. 19.30
            Inauguracja Festiwalu
            wykonawcy:
            Joanna Monachowicz – rożek angielski
            Orkiestra Filharmonii Narodowej
            Andrzej Boreyko – dyrygent
            utwory:
            Ludwig van Beethoven - Muzyka do baletu Twory Prometeusza op. 43 (wybrane fragmenty)
            Krzysztof Penderecki - Adagietto z Raju utraconego
            Ludwig van BeethovenM - V Symfonia c-moll op. 67

            Niedziela, 21 marca | godz. 19:30
            Recital fortepianowy
            wykonawcy:
            Łukasz Krupiński – fortepian
            utwory:
            Johann Sebastian Bach - Preludium i fuga b-moll BWV 867
            Ludwig van Beethoven - Sonata fortepianowa f-moll op. 57 „Appassionata”
            Fryderyk Chopin - Polonez-fantazja As-dur op. 61
            Siergiej Prokofiew - III Sonata fortepianowa a-moll op. 28

            Poniedziałek, 22 marca | godz. 19:30
            wykonawcy:
            Gábor Boldoczki – trąbka
            Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
            Dawid Runtz – dyrygent
            utwory:
            Ludwig van Beethoven - Egmont Overture, Op. 84
            Joseph Haydn - Trumpet Concerto in E-flat major, Hob. VIIe: 1 (Krzysztof Penderecki’s cadenzas)
            Wolfgang Amadeus Mozart - Symphony in C major, K. 425 “Linz Symphony

            Wtorek, 23 marca | godz. 19.30
            wykonawcy:
            Sinfonia Varsovia
            Jerzy Maksymiuk – dyrygent
            utwory:
            Ludwig van Beethoven - Uwertura Coriolan op. 62, III Symfonia Es-dur op. 55 „Eroica”

            Piątek, 26 marca | godz. 19.30
            Koncert z cyklu Nieznane opery
            wykonawcy:
            Katarzyna Hołysz – sopran
            Anna Bernacka – mezzosopran
            Anna Lubańska – mezzosopran
            Justyna Ołów – mezzosopran
            Krystian Krzeszowiak – tenor
            Mariusz Godlewski - baryton
            Poznański Chór Kameralny
            Bartosz Michałowski – kierownik chóru
            Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
            Łukasz Borowicz – dyrygent
            utwory:
            Paul Hindemith - Sancta Susanna op. 21
            Gustav Holst - Sāvitri

            Sobota, 27 marca | godz.19:30
            wykonawcy:
            Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
            Jacek Kaspszyk – dyrygent
            utwory:
            Ludwig van Beethoven - Uwertura C-dur "Poświęcenie domu" op. 124, VII symfonia A-dur op. 97

            Niedziela, 28 marca | godz. 19:30
            Recital fortepianowy
            wykonawcy:
            Andrzej Wierciński – fortepian
            utwory:
            Domenico Scarlatti - Sonata d-moll K. 1, Sonata C-dur K. 159, Sonata g-moll K. 450
            Franz Schubert (ar. Ferenc Liszt) - Litanei (Auf das Fest Aller Seelen) D. 343
            Ferenc Liszt - VI Etiuda a-moll ze zbioru Grandes études de Paganini, S. 141
            Siergiej Rachmaninow - VI Etiuda a-moll ze zbioru Études-Tableaux op. 39
            György Ligeti - XIII Etiuda „L’escalier du diable”
            Fryderyk Chopin - Scherzo h-moll op. 20
            Siergiej Rachmaninow - Wariacje na temat Corellego op. 42

            Poniedziałek, 29 marca | godz. 19:30
            wykonawcy:
            Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
            Bożena Violetta Bielecka – kierownik chóru
            Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
            Michał Klauza – dyrygent
            utwory:
            Krzysztof Penderecki - Hymn do św. Daniiła, Psalmy Dawida
            Olivier Messiaen - Et exspecto resurrectionem mortuorum

            Wtorek, 30 marca | godz. 19:00
            wykonawcy:
            Julia Lezhneva – sopran
            Terry Wey – alt
            Joshua Ellicott – tenor (Ewangelista)
            Sascha Emanuel Kramer – tenor
            Sebastian Noack – bas
            Wolf Matthias Friedrich – bas (Jezus)
            Chór Narodowego Forum Muzyki
            Agnieszka Franków-Żelazny – kierownik artystyczny chóru
            Wrocławska Orkiestra Barokowa
            Jarosław Thiel – dyrygent
            utwory:
            Johann Sebastian Bach - Pasja według św. Jana BWV 245

            Środa, 31 marca | godz. 19:30
            wykonawcy:
            Iwona Hossa – sopran
            Gerard Edery – kantor
            Sławomir Holland – narrator
            Chór Męski Filharmonii Narodowej
            Bartosz Michałowski – dyrektor chóru
            Sinfonietta Cracovia
            Jurek Dybał – dyrygent
            utwory:
            Krzysztof Penderecki - Chaconne z Polskiego Requiem, Kadisz
            Tōru Takemitsu - Death and Resurrection
            Samuel Barber - Adagio

            Czwartek, 01 kwietnia | godz. 19:30
            wykonawcy:
            Aleksandra Świgut – fortepian
            Kwartet Śląski
            Szymon Krzeszowiec – skrzypce
            Arkadiusz Kubica – skrzypce
            Łukasz Syrnicki – altówka
            Piotr Janosik – wiolonczela
            utwory:
            Robert Schumann - Kwintet fortepianowy Es-dur op. 44
            Krzysztof Penderecki - I Kwartet smyczkowy, II Kwartet smyczkowy, III Kwartet smyczkowy „Kartki z nienapisanego dziennika”, IV Kwartet smyczkowy

            Piątek, 02 kwietnia | godz. 19:30
            wykonawcy:
            Magdalena Schabowska-Krawczyk – sopran
            Maria Machowska - skrzypce
            Chór Męski Filharmonii Narodowej
            Bartosz Michałowski – dyrektor chóru
            Orkiestra Filharmonii Narodowej
            Andrzej Boreyko – dyrygent
            utwory:
            Krzysztof Penderecki - Sinfonietta nr 3
            Maurice Ravel - Nagrobek Couperina
            Arvo Pärt - La Sindone (Całun)
            Gija Kanczeli - Libera me (Quasi-Requiem)

            Transmisje: https://www.facebook.com/LvB.Association/

            i w radiowej Dwójce: https://player.polskieradio.pl/anteny/dwojka
             

            Niedziela, 21 III, g. 18.00

            Światowy Dzień Poezji: "Przystanek poezja – Leśmian" (koncert)

            W Międzynarodowy Dzień Poezji zapraszam na koncert „PRZYSTANEK POEZJA – LEŚMIAN”.

            Wystąpią: Elżbieta Rojek– głos, Harmonium, Mandar Purandare– głos, harmonium, tabla; Waldemar Rychły– gitara, sarod, goongroo; Maria Porzyc – wizualizacje.

            Poezja Bolesława Leśmiana w zderzeniu z poezją hinduską języku Marathi i Hindi. Przystanek Poezja to spotkanie poety Bolesława Leśmiana z poetami indyjskimi – Manikiem Godghate (Grace), Borkarem oraz Aartim Prabhu. To odkrywanie wątków hinduskich w poezji Leśmiana. To „plątanie" języka polskiego i języka Leśmianowskiego z językiem Marathi i Hindi.

            Koncert będzie transmitowany na Facebooku: https://www.facebook.com/cpkpp/

            Życzę Wam pełnego intensywnych przeżyć artystycznych weekendu, wypocznijcie!
            Romuald Kuźmitowicz

          • więcej
    • Kontakty

      • IX LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterów Monte Cassino w Szczecinie
      • (91) 433 31 97
      • (91) 433 67 62 (nieczynny)
      • plac Mariacki 1 70-547 Szczecin Poland
      • 1. Księgowość 2. Płace 3. Kierownik gospodarczy 4. Pokój nauczycielski 5. Pedagog 6. Informatyk 7. Pielęgniarka 8. FAX 9. Sekretariat
    • Logowanie