• Kultura pieści zwłaszcza w weekendy!
        • Kultura pieści zwłaszcza w weekendy!

        • 29.01.2021 13:30
        • Kochani!

          W weekend, to jasne, mamy cały ocean czasu, aby pławić się w kulturze. Oferta on-line szeroka, dla Was wybieram najsmaczniejsze kąski.

          Piątek, g. 19.00
          Balet „Burza” z Teatru Wielkiego w Warszawie

          Balet w dwóch aktach wg Williama Shakespeare’a.

          Krzysztof Pastor do współpracy nad swoim spektaklem zaprosił parę artystów wizualnych urodzonych w Iranie – Shirin Neshat i Shoję Azari, twórców nagrodzonego na festiwalu w Wenecji filmu „Kobiety bez mężczyzn”. Jak mówi Shoja Azari „polityczny aspekt tego projektu polega na tym, że przychodzimy z innego świata, nie z Europy Zachodniej, że reinterpretujemy Szekspira w nowym ujęciu, umieszczamy go w naszym kontekście historycznym”. Nazywana „poetką wizualną” Shirin Neshat, autorka między innymi kaligrafii zapisywanej na ciele, bardzo interesuje się „językiem ciała jako sposobem opowiadania historii”, pasjonuje ją choreografia w znaczeniu estetyki i kompozycji. Połączenie choreografii, obrazów, przekazu szekspirowskiego oraz muzyki Purcella, Tallisa i muzyki irańskiej daje niepokojący i inspirujący spektakl.

          Transmisja: https://vod.teatrwielki.pl/burza/

          OBSADA
          Prospero – Vladimir Yaroshenko
          Miranda – Yuka Ebihara
          Ariel – Patryk Walczak
          Caliban – Paweł Koncewoj
          Ferdinand – Maksim Woitiul
          Stephano – Bartosz Zyśk
          Trinculo – Kurusz Wojeński
          Stary Prospero – Abbas Bakhtiari (wirtuoz bębna daf)
          Głos – Jan Frycz

          REALIZATORZY
          Choreografia – Krzysztof Pastor
          Muzyka – Henry Purcell, Thomas Tallis, Robert Johnson, Matthew Locke, Michel van der Aa oraz irańska muzyka tradycyjna
          Dyrygent – Matthew Rowe
          Projekcje wideo – Shirin Neshat, Shoja Azari
          Scenografia i światła – Jean Kalman
          Kostiumy – Tatyana van Walsum
          Dramaturg – Willem Bruls
          Polski Balet Narodowy i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
          oraz
          Kacper Szelążek (kontratenor) i The Tallis Scholars (nagranie)
          Sola instrumentalne: Krzysztof Szmańda (perkusjonalia), Sylwia Konopka-Brych (skrzypce), Siebe Henstra (klawesyn), Anna Kowalska (teorba)

          SCENARIUSZ MUZYCZNY
          Prolog
          Thomas Tallis Spem in alium (The Tallis Scholars, director: Peter Philips, CDGIM 203)
          AKT I
          Scena 1
          Henry Purcell The Tempest, Overture (fragment, Z. 631) Michel van der Aa Circle Chord
          Henry Purcell The Tempest, Overture (fragment, Z. 631) Henry Purcell In Nomine for six voices (Z. 746)
          Henry Purcell The Fairy Queen, Prelude to Act 1 (Z. 629) Henry Purcell The Fairy Queen, Hornpipe (Z. 629)
          Henry Purcell Fantasia in G minor for three voices (Z. 734) Henry Purcell Overture in D minor (Z. 771)
          Henry Purcell Overture in G minor (Z. 772)
          Scena 2
          Henry Purcell Sonata in D major, Adagio (Z. 850)
          Robert Johnson Full Fathom Five
          Henry Purcell Fantasia No. 8 in four parts (Z. 739, fragment) Michel van der Aa Imprint (fragment)
          Henry Purcell Come ye Sons of Art, Ode (Z. 323)
          Henry Purcell The Fairy Queen, Act 3, No. 21 (Z. 629)
          Henry Purcell The Fairy Queen, Prelude to Act 3 (Z. 629) Michel van der Aa Imprint (fragment)
          AKT II
          Scena 3
          Henry Purcell Hail, Bright Cecilia, No. 1, Symphony – Canzona – Adagio (Z. 328) Michel van der Aa Imprint (fragment)
          Henry Purcell Hail, Bright Cecilia, No. 1, Grave (Z. 328)
          Henry Purcell The Fairy Queen, Act 5, Chaconne (Z. 629)
          Henry Purcell King Arthur, Act 5, Symphony (Z. 628)
          Henry Purcell The Fairy Queen, Act 4, No. 33, Entry of Phoebus (Z. 629) Robert Johnson / Michel van der Aa Where the Bee Sucks
          Michel van der Aa Imprint (fragment)
          Henry Purcell Funeral Music for Queen Mary, Canzona (Z. 860)
          Henry Purcell Funeral Music for Queen Mary, Funeral March (Z. 860)
          Scena 4
          Matthew Locke The Tempest, Curtain Tune (Z. 631)
          Henry Purcell Fantasia No. 5 in four parts (Z. 736, fragment)
          Michel van der Aa Imprint (fragment)
          Henry Purcell Funeral Music for Queen Mary, Funeral March (Z. 860)
          Epilog
          Michel van der Aa Circle Chord

          Sobota, g. 19.00
          Premiera online spektaklu "Lady Dada" w Cricotece w Krakowie

          Artystyczny dialog Elsy von Freytag-Loringhoven i Marcela Duchampa, w którym podziw łączy się z polemiką, jest inspirującym punktem wyjścia do refleksji nad systemową mizoginią, która była przyczyną braku uznania dla twórczości Baronessy. W biografii Marcela Duchampa autorstwa Calvina Tomkinsa Elsa wymieniona jest zaledwie kilka razy, w mało istotnych kontekstach: jako ekscentryczna postać związana z bohemą, narzucająca się wielkim artystom.

          Biografka Elsy von Freytag-Loringhoven, Irene Gammel podkreśla, że podczas gdy Duchamp funkcjonuje dziś jako jeden z najbardziej rewolucyjnych artystów XX wieku – „Tatuś dada i dziadek popu” („daddy of dada and grandpa of pop”), który błyszczy w świetle reflektorów podręczników do historii sztuki – w przypadku Baronessy można mówić o „ciemniejszej, zmarginalizowanej, kobiecej wersji artystycznej transgresji.”


          Sama Elsa von Freytag-Loringhoven wielokrotnie podejmowała przewrotną grę z własną pozycją. Na przykład jej utwór „Związek miłosno-chemiczny” jest prześmiewczym odczytaniem erotycznych strategii Duchampa w słynnej pracy „Wielka szyba” (znanej również jako „Panna Młoda rozebrana przez swoich zalotników, jednak”), która przez krytyków sztuki została uznana za jedno z najważniejszych dzieł ubiegłego wieku.

          Jak pisze Irene Gammel, Baronessa wciela się w rolę narzeczonej Duchampa (tytułowej panny młodej), dając ironiczny głos kobiecej postaci z „Wielkiej szyby”. To punkt wyjścia do stworzenia alternatywnej opowieści, podważającej symboliczną pozycję „daddy of dada” na rzecz „lady dada”.

          Ważnym kontekstem jest również „Fontanna” Duchampa, której domniemaną autorką mogła być Elsa von Freytag-Loringhoven (możliwe, że to ona wysłała Duchampowi pisuar, podpisując się inicjałami męskiego pseudonimu). Irene Gammel zestawia „Fontannę” z jedną z najbardziej znanych prac Elsy von Freytag-Loringhoven „God”, pokazując głębokie pokrewieństwa obu dzieł i nazywając pracę Freytag-Loringhoven siostrą „Fontanny”. Artystka Margaret Morgan nazwała pracę „God” – „obiektem renegatem” : obiektem skandalicznym, anarchizującym, parodystycznym – takim jak sama Elsa.


          Interesujący jest również artystyczny i erotyczny związek Elsy von Freytag-Loringhoven z Djuną Barnes, autorką „Ostępów nocy”, pierwszą biografką Baronessy, która zarzuciła projekt pisania o życiu i twórczości kochanki na etapie notatek. Kobieca seksualność i przyjemność były częstym tematem zmysłowej, prowokacyjnej i cielesnej poezji Elsy. Za jej życia opublikowano jedynie kilka wierszy z liczącego ok 150 utworów zbioru, wydanego po jej śmierci w antologii „Body Sweats”. Na scenie, obok aktorki grającej Elsę von Freyta-Loringhoven, pojawi się wokalistka, inspirowana postacią Djuny Barnes – partnerka, dokumentalistka, świadkini występu Elsy.

          Postać Elsy von Freyta-Loringhoven pozwala przyjrzeć się różnym narracjom opisującym kobiece doświadczenie: herstorii, rewizji kanonu, pisarstwu kobiecemu. „Umrzemy jako wolne ptaki albo umrzemy, próbując” – mówiły w filmie tytułowe uciekające kurczaki. – „A nie ma innych opcji?”.


          Transmisja: https://playkrakow.com/show/dom-norymberski

          "Lady Dada"
          Scenariusz i reżyseria: Iga Gańczarczyk
          Wykonanie: Marta Ojrzyńska (Elsa von Freyta-Loringhoven), Barbara Kinga Majewska (Djuna Barnes)
          Dramaturgia: Jakub Momro
          Przekład wierszy: Adam Wiedemann
          Opracowanie muzyczne wierszy: Barbara Kinga Majewska
          Scenografia: Przemek Czepurko
          Kostiumy: Hanka Podraza
          Muzyka: Piotr Peszat
          Dźwięk, światło: Mariusz Gąsior, Mariusz Potępa
          Realizacja nagrania: Grzesiek Mart doc
          Grafika/Wideo: Łukasz Ziomek
          Produkcja: Renata Kopyto / Dom Norymberski w Krakowie
          Partnerzy: Cricoteka, KBF Play Kraków
          Koordynacja projektu w ramach współpracy: Olga Curzydło (Cricoteka)
          Wsparcie promocyjne projektu: Marzena Boniecka (Cricoteka)
          Miejsce: Cricoteka, ul. Nadwiślańska 2-4, Kraków
          Projekt zrealizowano przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej

           

          Niedziela, g. 10.00 lub później
          Polska. Siła obrazu” - wirtualny spacer po wystawie Muzeum Narodowego w Warszawie


           

          Zapraszam na wystawę malarstwa polskiego XIX wieku, prezentującą dzieła najwybitniejszych polskich artystów, m.in. Stanisława Wyspiańskiego, Aleksandra i Maksymiliana Gierymskich, Jana Matejki, Leona Wyczółkowskiego, Józefa Mehoffera, Olgi Boznańskiej, Józefa Brandta, Józefa Chełmońskiego, Ferdynanda Ruszczyca, Konrada Krzyżanowskiego, Jacka Malczewskiego, Wojciecha Weissa, Jana Stanisławskiego, Juliusza i Wojciecha Kossaków, Witolda Wojtkiewicza, Władysława Ślewińskiego, Artura Grottgera, Józefa Simmlera, Juliana Fałata, Zbigniewa Pronaszki. W sumie ponad 100 obrazów ze zbiorów własnych MNW oraz innych kolekcji krajowych.

          Wystawa opowiada o kulturotwórczej i mitotwórczej roli polskiego malarstwa w XIX wieku. To właśnie wtedy powstały dzieła, które nie tylko przedstawiały, lecz także kształtowały – wyobrażenia, myślenie i odczuwanie Polaków. Ekspozycja prezentuje zatem m.in.: obrazy podejmujące refleksję nad chwalebną i tragiczną historią Polski; eksplorujące kulturowe bogactwo odziedziczone po Rzeczpospolitej przedrozbiorowej, z jej etniczną, społeczną i religijną różnorodnością; dzieła powstałe z fascynacji folklorem; ikonografię powstania styczniowego i zsyłek; wybitne przykłady prac polskiej szkoły pejzażu; w końcu – świadectwa poszukiwania nowoczesnych form wyrazu u progu XX wieku, w duchu m.in. symbolizmu, nabizmu, protoekspresjonizmu, estetyzmu.

          Ekspozycja „Polska. Siła obrazu" stanowi adaptację wystawy „Pologne 1840–1918. Peindre l’âme d’une nation" (Polska 1840–1918. Zobrazować ducha narodu), zorganizowanej we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza i prezentowanej do stycznia 2020 w filii Luwru w Lens. Sukces wystawy we Francji – duże zainteresowanie publiczności oraz szeroki odzew w mediach – stał się dla MNW zachętą do zorganizowania jej warszawskiej odsłony. Oprócz Muzeum Narodowego w Warszawie w wydarzeniu uczestniczą: Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Zamek Królewski w Warszawie, Zamek Królewski na Wawelu, Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu oraz kolekcjonerzy prywatni.

          Link: http://polskasilaobrazu.mnw.art.pl/

          Kuratorzy:

          Iwona Danielewicz (MNW)
          Agnieszka Rosales Rodríguez (MNW)

          Marie Lavandier (Musée du Louvre-Lens)
          Luc Piralla-Heng Vong (Musée du Louvre-Lens)
          współpraca:
          Wojciech Głowacki

          Pławmy się, syćmy zmysły i umysł – przyjemności na weekend!
          Romuald Kuźmitowicz

        • Wróć do listy artykułów
    • Kontakty

      • IX LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterów Monte Cassino w Szczecinie
      • (91) 433 31 97
      • (91) 433 67 62 (nieczynny)
      • plac Mariacki 1
        70-547 Szczecin
        Poland
      • 1. Księgowość
        2. Płace
        3. Kierownik gospodarczy
        4. Pokój nauczycielski
        5. Pedagog
        6. Informatyk
        7. Pielęgniarka
        8. FAX
        9. Sekretariat
    • Logowanie